ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΑΥΤΙΣΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΑΥΤΙΣΤΙΚΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ

Τα αυτιστικά παιδιά έχουν τρία βασικά χαρακτηριστικά. Δυσκολία αλληλεπίδρασης και επικοινωνίας με άλλους

Για παράδειγμα, τα παιδιά μπορεί:

·        Να μην χρησιμοποιούν την οπτική επαφή για να τραβήξουν  την προσοχή κάποιου

·        Να  μην χρησιμοποιούν λέξεις ή χειρονομίες για να επικοινωνήσουν

·        Να  μπερδεύονται  από τη γλώσσα και να παίρνουν  τα πράγματα κυριολεκτικά.

Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα

Για παράδειγμα, τα παιδιά μπορεί να μαζεύουν μόνο μπαστούνια ή να παίζουν μόνο με αυτοκίνητα.

Επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά

Για παράδειγμα, τα παιδιά μπορεί:

·        Να κάνουν  επαναλαμβανόμενους θορύβους όπως γρυλίσματα, καθάρισμα λαιμού ή να τσιρίζουν

·        Να  κάνουν επαναλαμβανόμενες κινήσεις όπως λίκνισμα του σώματος ή χτύπημα με τα χέρια

·        Να κάνουν πράγματα όπως το να χτυπάτε επανειλημμένα έναν διακόπτη φώτων.

Άλλα χαρακτηριστικά

Τα αυτιστικά παιδιά μπορεί επίσης να είναι λιγότερο ευαίσθητα ή υπερευαίσθητα στη γεύση, την αφή, την όραση και τους ήχους.

 Για παράδειγμα, μπορεί να:

·        Να αναστατώνονται εύκολα από ορισμένους ήχους

·        Να τρώνε μόνο τροφές με συγκεκριμένη υφή

·        Να αναζητούν  αντικείμενα που δονούνται όπως το πλυντήριο

·        Να κουνάνε τα δάχτυλά τους στο πλάι των ματιών τους για να παρακολουθήσουν το φως να τρεμοπαίζει.

Τα αυτιστικά παιδιά έχουν αυτά τα χαρακτηριστικά επειδή ο εγκέφαλός τους έχει αναπτυχθεί διαφορετικά από τον εγκέφαλο άλλων παιδιών.

Τι προκαλεί τον αυτισμό;

 Δεν γνωρίζουμε ακριβώς τι προκαλεί τον αυτισμό. Μπορεί να υπάρχουν πολλές αιτίες, συμπεριλαμβανομένης της ανάπτυξης του εγκεφάλου και γενετικών παραγόντων.

Οι εγκέφαλοι των αυτιστικών παιδιών τείνουν να αναπτύσσονται ταχύτερα από τον μέσο όρο κατά την πρώιμη παιδική ηλικία, ειδικά κατά τα τρία πρώτα χρόνια της ζωής τους.

Δεν ξέρουμε γιατί συμβαίνει αυτή η ταχεία ανάπτυξη.

Σημαίνει όμως ότι στα αυτιστικά παιδιά, μέρη του εγκεφάλου επικοινωνούν μεταξύ τους με άτυπο τρόπο.

Τα στοιχεία υποδηλώνουν έντονα μια γενετική βάση στον αυτισμό. Αλλά είναι απίθανο ένα συγκεκριμένο γονίδιο να ευθύνεται για τον αυτισμό. Είναι πιο πιθανό πολλά γονίδια να συνδυάζονται και να δρουν μαζί. Οι ερευνητές έχουν βρει πολλά πιθανά γονίδια που μπορεί να παίζουν ρόλο στην ανάπτυξη του αυτισμού.

Σημάδια αυτισμού

Τα πρώιμα σημάδια του αυτισμού εμφανίζονται συνήθως πριν τα παιδιά γίνουν 2 ετών.

Κατά τον πρώτο χρόνο της ζωής, τα σημάδια περιλαμβάνουν διαφορές στην κοινωνική και επικοινωνιακή ανάπτυξη των παιδιών. Για παράδειγμα, τα παιδιά που αργότερα θα διαγνωστούν με αυτισμό μπορεί:

·        Να μην χαμογελούν  ως απάντηση σε άλλους ανθρώπους

·        Να  μην κάνουν  οπτική επαφή

·        Να μη χρησιμοποιούν χειρονομίες.

Στα νήπια, τα σημάδια του αυτισμού γίνονται πιο αισθητά καθώς τα παιδιά αναμένεται να αρχίσουν να μιλούν και να παίζουν με άλλα παιδιά.

Για παράδειγμα, τα αυτιστικά παιδιά μπορεί:

·        Να μην  ενδιαφέρονται να παίξουν με άλλα παιδιά

·        επαναλαμβάνουν όλα όσα ακούνε

·        μιλάνε με έναν ασυνήθιστο τόνο φωνής.

Μερικά παιδιά έχουν πολλά πρώιμα σημάδια, ενώ άλλα έχουν μόνο λίγα. Ο αριθμός των σημείων ποικίλλει ανάλογα με την ηλικία των παιδιών και την επίδραση που έχει ο αυτισμός στην καθημερινότητά τους.

Τα σημάδια του αυτισμού σε μεγαλύτερα παιδιά και εφήβους μπορεί να γίνουν αισθητά όταν τα παιδιά δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε νέες κοινωνικές καταστάσεις στο σχολικό περιβάλλον - για παράδειγμα:

·        Να κατανοούν και  να ακολουθούν οδηγίες,

·        Να κάνουν φίλους και

·        Να έχουν ενδιαφέροντα κατάλληλα για την ηλικία τους.

Διάγνωση αυτισμού

 Ο αυτισμός μπορεί να διαγνωστεί από 12-18 μηνών, αλλά είναι συνήθως από την ηλικία των 2 ετών περίπου.

Η διάγνωση συνήθως περιλαμβάνει πολλούς ειδικούς και επαγγελματίες που εξετάζουν και αξιολογούν ένα παιδί – αυτό ονομάζεται διεπιστημονική αξιολόγηση.

Μια διεπιστημονική ομάδα περιλαμβάνει συνήθως έναν παιδίατρο, έναν ψυχολόγο, έναν λογοπαθολόγο και μερικές φορές έναν ψυχίατρο.

Μπορεί επίσης να περιλαμβάνει άλλους επαγγελματίες, όπως έναν εργοθεραπευτή.

Αυτοί οι επαγγελματίες μπορούν να αξιολογήσουν ένα παιδί μαζί την ίδια στιγμή και στο ίδιο μέρος. Ή μπορεί να κάνουν ατομικές αξιολογήσεις για μια χρονική περίοδο σε διαφορετικά μέρη.

Εάν η αξιολόγηση γίνει με αυτόν τον τρόπο, οι επαγγελματίες θα μοιραστούν και θα συζητήσουν τις παρατηρήσεις τους. Δεν υπάρχει κανένα τεστ για τον αυτισμό. Αντίθετα, η διάγνωση βασίζεται σε:

·        παρακολουθώντας πώς τα παιδιά παίζουν και αλληλεπιδρούν με τους άλλους – δηλαδή πώς αναπτύσσονται τα παιδιά τώρα

·        ανασκόπηση του αναπτυξιακού ιστορικού των παιδιών – δηλαδή πώς έχουν αναπτυχθεί τα παιδιά στο παρελθόν

·        συνέντευξη από γονείς.

Τα παιδιά θα λάβουν διάγνωση διαταραχής του φάσματος του αυτισμού . Η διάγνωση θα περιλαμβάνει επίπεδα υποστήριξης, τα οποία κυμαίνονται από «απαιτείται υποστήριξη» έως «απαιτείται πολύ ουσιαστική υποστήριξη». Αυτά τα επίπεδα δείχνουν πόση βοήθεια χρειάζονται τα παιδιά με τις κοινωνικές τους δεξιότητες επικοινωνίας και τις περιορισμένες, επαναλαμβανόμενες ή/και αισθητηριακές συμπεριφορές τους.

Οι επαγγελματίες υγείας θα αξιολογήσουν επίσης τις γλωσσικές και γνωστικές ικανότητες των παιδιών.

Τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες μόνο στην κοινωνική επικοινωνία μπορεί να διαγνωστούν με διαταραχή κοινωνικής επικοινωνίας και όχι με διαταραχή του φάσματος του αυτισμού.

Ανησυχείτε για την ανάπτυξη του παιδιού σας: τι να κάνετε

Εάν ανησυχείτε για την ανάπτυξη του παιδιού σας, μιλήστε με τον γιατρό σας σχετικά με μια αναπτυξιακή αξιολόγηση.

Η λήψη αξιολόγησης και διάγνωσης είναι το πρώτο βήμα για να βοηθήσετε το παιδί σας και να αποκτήσετε υπηρεσίες και προγράμματα προσαρμοσμένα στις ανάγκες του παιδιού σας. Είναι σημαντικό να λάβετε βοήθεια και υποστήριξη το συντομότερο δυνατό.

Οι πρώιμες θεραπείες και η υποστήριξη είναι ο καλύτερος τρόπος για να βοηθήσετε τα αυτιστικά παιδιά να αναπτυχθούν. Αυτό συμβαίνει γιατί μπορούν να βοηθήσουν τα αυτιστικά παιδιά να μάθουν τις δεξιότητες που χρειάζονται για τις καθημερινές δραστηριότητες.

Μερικές φορές τα παιδιά που λαμβάνουν έγκαιρη παρέμβαση χρειάζονται λιγότερη ή καθόλου υποστήριξη καθώς μεγαλώνουν.

Αυτισμός και νευροποικιλομορφία

Ο αυτισμός είναι μια από τις καταστάσεις που εμπίπτει στον γενικό όρο ‘’νευροποικιλομορφία’’. Νευροποικιλότητα σημαίνει ότι ο εγκέφαλος ορισμένων ανθρώπων χειρίζεται τις πληροφορίες διαφορετικά από άλλους.

Αυτό οδηγεί σε διαφορές στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν, διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους και τα πηγαίνουν καλά με τους άλλους. Το κίνημα της νευροποικιλομορφίας βλέπει τον αυτισμό και άλλες καταστάσεις όπως η δυσλεξία ως φυσιολογικές παραλλαγές στον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου.