ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΥΝ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΕΤΑΞΥ 2 ΚΑΙ 3 ΕΤΩΝ

ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΥΝ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΕΤΑΞΥ 2 ΚΑΙ 3 ΕΤΩΝ

Αυτός είναι ένας οδηγός για το πως τα παιδιά αναπτύσσουν την ομιλία και τη γλώσσα μεταξύ 2 και 3 ετών.

Τα παιδιά αναπτύσσουν δεξιότητες με διαφορετικούς ρυθμούς, αλλά μέχρι τα 3 χρόνια συνήθως τα παιδιά θα:

  • Ακούνε  και θα  θυμούνται απλές ιστορίες με εικόνες
  • Κατανοούν  μεγαλύτερες οδηγίες, όπως "κάντε το άλμα του καγκουρό" ή "πού είναι το παλτό της μαμάς;" 
  • Κατανοούν απλές ερωτήσεις «ποιος», «τι» και «πού»
  • Χρησιμοποιούν έως και 300 λέξεις
  • Βάζουν 4 ή 5 λέξεις μαζί για να φτιάξουν σύντομες προτάσεις, όπως «θέλω περισσότερο χυμό» ή «μου πήρε τη μπάλα» 
  • Κάνουν πολλές ερωτήσεις. Θέλουν να μάθουν το όνομα των πραγμάτων και να μάθουν νέες λέξεις
  • Χρησιμοποιούν λέξεις δράσης όπως «τρέξιμο» και «πέσιμο» καθώς και λέξεις για τα ονόματα των πραγμάτων
  • Ξεκινούν να χρησιμοποιούν απλούς πληθυντικούς, για παράδειγμα «παπούτσια» ή «αυτοκίνητα» 
  • Χρησιμοποιούν ένα ευρύτερο φάσμα ήχων ομιλίας. Ωστόσο, πολλά παιδιά μικραίνουν μεγαλύτερες λέξεις, όπως να λένε «νανά» αντί για «μπανάνα». Μπορεί επίσης να έχουν δυσκολία όταν υπάρχουν  πολλά σύμφωνα μαζί σε μια λέξη
  • Συχνά έχουν προβλήματα να προφέρουν  πιο δύσκολα σύμφωνα όπως  σ, θ, χ και ρ. Ωστόσο, οι άνθρωποι που τα γνωρίζουν μπορούν κυρίως να τα καταλάβουν 
  • Τώρα παίζουν περισσότερο με άλλα παιδιά και μοιραζονται πράγματα 
  • Μερικές φορές ακούγονται σαν να ψευδίζουν ή να τραυλίζουν. Συνήθως προσπαθούν να μοιραστούν τις ιδέες τους πριν  να είναι έτοιμες οι γλωσσικές τους δεξιότητες. Αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό σε αυτή την ηλικία, απλώς δείξτε ότι ακούτε και δώστε τους άφθονο χρόνο. Δεν είναι χρήσιμο να επικεντρώνετε την προσοχή σας στο «ψεύδισμα» τους λέγοντας πράγματα όπως «πάρτε το χρόνο σας». Απλά προσπαθήστε να είστε υπομονετικοί και να μην τα διακόπτετε.

ΠΩΣ ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ 

Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να ενθαρρύνετε τα παιδιά σε αυτό το στάδιο: 

  • Η προσθήκη λέξεων στις προτάσεις των παιδιών μπορεί να τους δείξει πώς ταιριάζουν οι λέξεις μεταξύ τους. Για παράδειγμα, αν ένα παιδί λέει "κούκλα μαλλιά", μπορείτε να πείτε "βουρτσίστε τα μαλλιά της κούκλας" 
  • Συχνά τα παιδιά απολαμβάνουν να βοηθούν. Η κοινή χρήση καθημερινών εργασιών δίνει την ευκαιρία να μιλήσουμε για αντικείμενα και ενέργειες
  • Χρησιμοποιήστε μαριονέτες και εικόνες για να βοηθήσετε τα παιδιά να ακούσουν ιστορίες. Μην φοβάστε να πείτε μια ιστορία περισσότερες από μία φορές. Η επανάληψη βοηθά τα παιδιά να κατανοούν και να θυμούνται λέξεις 
  • Δώστε στα παιδιά το σωστό παράδειγμα για ήχους και λέξεις. Αυτό βοηθάει εάν αντιμετωπίζουν προβλήματα να πουν μια συγκεκριμένη λέξη ή ήχο. Αν τα διορθώνετε ή τα κάνετε να το πουν ξανά, μπορείτε να τα κάνετε να αισθανθούν άγχος. Απλώς επαναλάβετε αυτό που είπαν χρησιμοποιώντας τις σωστές λέξεις και ήχους. Με τον καιρό θα μπορούν να το κάνουν μόνα τους. 

Πράγματα που πρέπει να προσέξετε Για ορισμένα παιδιά, η ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας μπορεί να είναι πολύ δύσκολη. 

ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΝΑ ΖΗΤΟΥΝ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΑΠΟ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ ΕΑΝ: 

  • Ένα παιδί κατευθύνει ή δείχνει αυτό που θέλει αντί να το λέει. 
  • Λένε μόνο μεμονωμένες λέξεις αντί να ενώνουν λέξεις μεταξύ τους σε σύντομες προτάσεις.
  • Αργούν να ανταποκριθούν στις οδηγίες σας.
  • Βασίζονται στο να τους δείξουν τι να κάνουν αντί να τους λένε.
  • Δεν μπορείτε να καταλάβετε τα περισσότερα από αυτά που λένε.

ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΗΛΙΚΙΑΣ 3 ΕΩΣ 4 ΕΤΩΝ ΣΥΝΗΘΩΣ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΕΝΕΡΓΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΥΝ ΠΟΛΛΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ. 

Τα παιδιά αναπτύσσουν δεξιότητες με διαφορετικούς ρυθμούς, αλλά μέχρι τα 4 χρονιά συνήθως τα παιδιά θα: 

  • Ακούνε μεγαλύτερες ιστορίες και θα απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με ένα παραμύθι που μόλις διάβασαν 
  • Κατανοούν και χρησιμοποιούν συχνά λέξεις που σχετίζονται με το χρώμα, τον αριθμό και τον χρόνο, για παράδειγμα, «κόκκινο» αυτοκίνητο, «τρία» δάχτυλα και «χθες / αύριο» 
  • Αρχίζουν να είναι σε θέση να απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με το «γιατί» έχει συμβεί κάτι, αν και αυτό μπορεί να είναι ακόμα σε αρκετά βασικό επίπεδο
  • Χρησιμοποιούν μεγαλύτερες προτάσεις και συνδέουν προτάσεις μεταξύ τους
  • Περιγράφουν γεγονότα που έχουν ήδη συμβεί, ακόμα κι αν οι προτάσεις τους δεν είναι ακριβώς όπως των ενηλίκων π.χ. "πήγαμε πάρκο" 
  • Απολαμβάνουν το παιχνίδι φαντασίας
  • Αρχίζουν να τους  αρέσουν τα απλά αστεία ακόμα κι αν δεν τα καταλαβαίνουν
  • Κάνουν πολλές ερωτήσεις χρησιμοποιώντας λέξεις όπως «τι» «πού» και «γιατί» 
  • Εξακολουθούν  να κάνουν λάθη με τον χρόνο, όπως λένε «τρέξε» για «τρέξιμο» και «κολυμπούσε» για «κολύμπησε» 
  • Έχουν δυσκολίες με έναν μικρό αριθμό συμφώνων – για παράδειγμα  ρ , σ , χ , θ 
  • Αρχίζουν να μπορούν να προγραμματίζουν παιχνίδια με άλλους.

ΠΩΣ ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ 

Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να ενθαρρύνετε τα παιδιά σε αυτό το στάδιο:

  • Αφιερώστε  ιδιαίτερο χρόνο για να μιλήσετε για την ημέρα. Μιλώντας για το τι συνέβη εκείνη την ημέρα θα βοηθήσει τις δεξιότητες μνήμης τους. Θα τα βοηθήσει επίσης να μιλήσουν για πράγματα που δεν μπορούν να δουν και πράγματα που συνέβησαν στο παρελθόν, κάτι που είναι μια σημαντική δεξιότητα για τη μάθηση στο σχολείο 
  • Όπου είναι δυνατόν, χρησιμοποιήστε εικόνες, αντικείμενα, μαριονέτες, υποκριτική, χειρονομίες και εκφράσεις προσώπου. Αυτό θα κρατήσει το ενδιαφέρον του παιδιού
  • Μιλήστε για ή παίξτε παιχνίδια που περιλαμβάνουν αντίθετα, όπως «ανοικτό και κλειστό» ή «μεγάλο και μικρό»
  • Βάλετε  το  παιδί να συμμετέχει σε παιχνίδι προσποίησης. Αφήστε τα να πρωτοστατήσουν. Αυτό θα βοηθήσει τη γλώσσα και τη δημιουργικότητά τους. Μιλήστε για το τι λένε και τι κάνουν αντί να κάνετε πολλές ερωτήσεις. Το σχόλιό σας βοηθά τις γλωσσικές τους δεξιότητες και δείχνει ότι ακούτε και ενδιαφέρεστε
  • Η αντιστροφή ρόλων μπορεί να είναι μεγάλη διασκέδαση για ένα παιδί. Ας είναι η «μαμά» ή ο «δάσκαλος». Αυτό τα βοηθά να μιλήσουν για νέες καταστάσεις 
  • Μιλήστε και παίξτε με σειρές από χρωματιστά τούβλα ή σχήματα, αριθμούς και ημέρες της εβδομάδας.

 ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ

 Μέχρι τα 3,5 έτη ένα παιδί πρέπει να γίνεται κατανοητό από άτομα εκτός οικογένειας. Εάν όχι, οι γονείς θα πρέπει να ζητήσουν συμβουλές από λογοθεραπευτή. 

Θα πρέπει να ανησυχείτε εάν: 

  • Αγωνίζονται να μετατρέψουν τις ιδέες σε προτάσεις 
  • Η γλώσσα που χρησιμοποιούν είναι μπερδεμένη και δυσνόητη
  • Δεν ανταποκρίνονται ή αργούν να ακολουθήσουν τις οδηγίες.