Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ  ( ΜΕΡΟΣ ΙΙ )

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
( ΜΕΡΟΣ ΙΙ )

Το μη δομημένο, ελεύθερο παιχνίδι είναι το καλύτερο είδος παιχνιδιού για τα μικρά παιδιά. Αυτό είναι παιχνίδι που απλά συμβαίνει, ανάλογα με το τι ενδιαφέρει το παιδί σας εκείνη τη στιγμή.

Το δωρεάν παιχνίδι δεν έχει προγραμματιστεί και επιτρέπει στο παιδί σας να χρησιμοποιήσει τη φαντασία του και να κινηθεί με τον δικό του ρυθμό. Παραδείγματα μη δομημένου παιχνιδιού μπορεί να είναι:

  • δημιουργικό παιχνίδι μόνος ή με άλλους, συμπεριλαμβανομένων καλλιτεχνικών ή μουσικών παιχνιδιών 
  • ευφάνταστα παιχνίδια - για παράδειγμα, φτιάχνοντας μικρά σπίτια με κουτιά ή κουβέρτες, ντύσιμο ή πλαστογραφίες 
  • εξερευνώντας νέους ή αγαπημένους χώρους παιχνιδιού όπως ντουλάπια, αυλές, πάρκα, παιδικές χαρές και ούτω καθεξής.

Μπορείτε να είστε μέρος του αδόμητου παιχνιδιού του παιδιού σας - ή όχι. Μερικές φορές το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να δείξετε στο παιδί σας προς τη σωστή κατεύθυνση – προς το συνονθύλευμα φορεμάτων και παιχνιδιών στο πάτωμα  ή προς το τραπέζι με μπογιές και χαρτί. 

Μερικές φορές μπορεί να χρειαστεί να είστε λίγο πιο δραστήριοι. Για παράδειγμα, ‘’Τι θα λέγατε να μεταμφιεστούμε ; Τι θέλεις να είσαι σήμερα;’’ 

Το δομημένο παιχνίδι είναι διαφορετικό. Είναι πιο οργανωμένο και συμβαίνει σε καθορισμένο χρόνο ή σε καθορισμένο χώρο. Συχνά καθοδηγείται από ενήλικα. 

Παραδείγματα δομημένου παιχνιδιού περιλαμβάνουν: 

  • μαθήματα εξοικείωσης με το νερό για νήπια, ή μαθήματα κολύμβησης για μεγαλύτερα παιδιά 
  • ομάδες αφήγησης παραμυθιών για νήπια και παιδιά προσχολικής ηλικίας στην τοπική βιβλιοθήκη 
  • μαθήματα χορού, μουσικής ή θεάτρου για παιδιά όλων των ηλικιών 
  • οικογενειακά επιτραπέζια παιχνίδια ή παιχνίδια με κάρτες 
  • τροποποιημένα αθλήματα για ελαφρώς μεγαλύτερα παιδιά

Ο καλύτερος τρόπος για να υποστηρίξετε το παιχνίδι του παιδιού σας είναι να του δώσετε λίγο χρόνο και χώρο, και δεν μιλάμε για τον απόλυτο χώρο για παιχνίδι. Ό,τι χώρο και να έχεις είναι καλός. Αυτό που πρέπει να σκεφτούμε είναι να επιτρέψουμε στα παιδιά την  απεριόριστη κίνηση. 

Ακόμα κι αν έχουμε μια πολύ μικρή περιοχή που νιώθουμε καλά, νιώθουμε  αρκετά σίγουροι ότι δεν υπάρχουν επικίνδυνα πράγματα σε αυτό το δωμάτιο. Μπορούμε  να επιτρέψουμε στο παιδί μας να έχει απεριόριστο χρόνο για να παίξει και να εξερευνήσει σε αυτόν τον χώρο. Και αν προσθέσετε κάτι πολύ απλό, όπως ένα κουτί από χαρτόνι σε αυτόν τον χώρο, ξαφνικά δεν είναι απλώς ένα μικροσκοπικό σαλόνι. Είναι ένα μικρό σπίτι για μια κούκλα. 

Είναι ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο και κάνουν ζουμ στον αυτοκινητόδρομο. 

Έτσι, μέσα από τη φαντασία τους, ένας μικρός χώρος μπορεί να γίνει κάθε λογής πράγματα, αν τους δώσουμε αυτόν τον χρόνο και  τον νοητικό χώρο πραγματικά μπορούν να μετατρέψουν οποιονδήποτε φυσικό χώρο διαθέτετε στον κόσμο του παιχνιδιού τους.

Απλώς πρέπει να θυμόμαστε ότι τα παιδιά χρειάζονται ελεύθερο χρόνο. Δεν χρειάζονται κάθε στιγμή της ζωής τους να είναι προγραμματισμένη. Στην ιδανική περίπτωση, δίνουμε στα παιδιά τουλάχιστον λίγες ώρες, ανάλογα με την ηλικία τους,  για να παίξουν ελεύθερα. Χρειάζονται αυτόν τον εντελώς αδόμητο χρόνο για να μπορέσουν να υλοποιήσουν αυτό που θέλουν ,να εξερευνήσουν και να το κάνουν.

Το δομημένο και μη δομημένο παιχνίδι μπορεί να συμβεί σε εσωτερικούς ή εξωτερικούς χώρους. Το παιχνίδι στην ύπαιθρο δίνει στο παιδί σας την ευκαιρία να εξερευνήσει, να είναι δραστήριο, να δοκιμάσει τα σωματικά του όρια - και να λερωθεί!