ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

ΤΑ παιδιά αναπτύσσουν δεξιότητες με διαφορετικούς ρυθμούς, αλλά στους 18 μήνες, συνήθως τα παιδιά θα:

  • Απολαμβάνουν  το άκουσμα  μουσικής και το τραγούδι και μερικές φορές θα κουνούν το σώμα τους για να «χορέψουν» μαζί με τη μουσική
  •  Απολαμβάνουν να κοιτούν απλά βιβλία με εικόνες μαζί με έναν ενήλικα 
  • Κατανοούν πολύ περισσότερες λέξεις από όσες μπορούν να πουν, συμπεριλαμβανομένων των ονομάτων καθημερινών αντικειμένων όπως έπιπλα, ρούχα και μέρη του σώματος 
  • Κατανοούν  μερικές απλές ερωτήσεις και οδηγίες όπως "που είναι το αρκουδάκι σου" και "φίλησε τη μανούλα" 
  • Λένε έως και 20 μεμονωμένες λέξεις (όπως «κύπελλο», «μπαμπάς», «σκύλος») μπορεί να ρωτούν πράγματα ή  να σχολιάζουν αυτό που βλέπουν, παρόλο που μπορεί να μην είναι ακόμη πολύ ξεκάθαρα 
  • Φλυαρούν και χρησιμοποιούν  πολλές  μεμονωμένες λέξεις ενώ παίζουν, συχνά ακούγονται σαν να μιλούν με προτάσεις, παρόλο που δεν λένε πάντα αληθινές λέξεις 
  • Αντιγράφουν πολλά πράγματα που βλέπουν τους ενήλικες να κάνουν, όπως να λένε «γεια» ή να χαιρετούν με το χέρι
  •  Απολαμβάνουν ένα απλό παιχνίδι προσποίησης, όπως π.χ. να δίνει νερό στην κούκλα του ή να προσποιείται  ότι μιλάει στο τηλέφωνο 

ΠΩΣ ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ 

Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να ενθαρρύνετε το παιδί σας σε αυτό το στάδιο: 

  • Κοιτάξτε το παιδί σας όταν του μιλάτε. Αυτό είναι πιο εύκολο να το κάνετε αν είστε στο ίδιο επίπεδο, οπότε κατεβείτε στο ύψος των ματιών τους ή φέρτε τα στο ύψος των ματιών σας. 
  • Μιλήστε στο παιδί σας με σύντομες, απλές προτάσεις. Αυτό τα βοηθά να καταλάβουν τι λέτε και επίσης τους δίνει περισσότερες πιθανότητες να αντιγράψουν μια ή δύο λέξεις όταν είναι έτοιμα. 
  • Μιλήστε για τα πράγματα που κοιτάζει ή κάνει το παιδί σας. 
  • Ακολουθήστε το παράδειγμά τους όταν παίζετε μαζί τους και μιλήστε για αυτό που τους ενδιαφέρει. 
  • Επαναλαμβάνετε συχνά λέξεις – τα παιδιά πρέπει να ακούν λέξεις πολλές φορές πριν τις θυμηθούν και τις πουν.
  •  Μιλάτε στο παιδί σας συχνά κατά τη διάρκεια της καθημερινής ρουτίνας όπως τα γεύματα και την ώρα του μπάνιου. 
  • Επαναλάβετε αυτό που νομίζετε ότι εννοεί το παιδί σας όταν δεν έχει τις λέξεις. Για παράδειγμα, αν το παιδί σας δείχνει τη φόρμα του μπισκότου και φωνάζει, θα μπορούσατε να πείτε «Μπισκότο; Θέλεις ένα μπισκότο;». 
  • Δώστε στο παιδί σας επιλογές ανάμεσα σε δύο πράγματα για να ενθαρρύνετε την επικοινωνία. Για παράδειγμα, αντί να πείτε «Τι θέλεις να πιείς;», θα μπορούσατε να πείτε, «Θέλεις  γάλα ή χυμό;», κρατώντας και τις δύο επιλογές μπροστά τους.

ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ 

Ενώ όλα τα παιδιά αναπτύσσονται διαφορετικά, αξίζει να ζητήσετε συμβουλές από έναν επαγγελματία εάν το παιδί σας δεν  κάνει: 

  • Φλυαρία για επικοινωνία στους 12 – 15 μήνες 
  • Να λένε  τις πρώτες τους λέξεις έως τους 18 μήνες 
  • Να δείχνουν ότι καταλαβαίνουν  μερικά από αυτά που τους λέτε έως τους 18 μήνες

ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΥΝ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΜΕΤΑΞΥ 18-24 ΜΗΝΩΝ. 

Σε αυτό το στάδιο, τα παιδιά δοκιμάζουν νέα πράγματα και εξερευνούν τον κόσμο γύρω τους πιο ενεργά.

Συχνά επιλέγουν τις δικές τους δραστηριότητες και μπορεί να μην τους αρέσει πάντα να τους λένε τι να κάνουν. 

Τα παιδιά αναπτύσσουν δεξιότητες με διαφορετικούς ρυθμούς, αλλά στα 2 χρόνια, συνήθως τα παιδιά θα

  • Επικεντρωθούν σε δραστηριότητες για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, όπως θα παίξουν  με ένα παιχνίδι που τους αρέσει
  • Θα  καθίσουν  και θα ακούσουν απλές ιστορίες με εικόνες
  •  Κατανοούν  μεταξύ 200 και 500 λέξεις
  •  Κατανοούν πιο απλές ερωτήσεις και οδηγίες. Για παράδειγμα, "πού είναι το παπούτσι σου;" και "δείξε μου τη μύτη σου" 
  • Αντιγράφουν  πολλούς  ήχους και λέξεις 
  • Χρησιμοποιούν  50 ή περισσότερες μεμονωμένες λέξεις και αυτές θα   γίνουν επίσης πιο αναγνωρίσιμες στους άλλους 
  • Ξεκινούν να κάνουν σύντομες προτάσεις με 2-3 λέξεις, όπως « θέλω νερό » ή « γεια μαμά ». 
  • Απολαμβάνουν  να προσποιούνται , παίζοντας  με τα παιχνίδια τους, όπως να ταΐζουν την κούκλα
  •  Χρησιμοποιούν έναν πιο περιορισμένο αριθμό ήχων στις λέξεις τους από τους ενήλικες. 
  • Επίσης, τα παιδιά συχνά χάνουν το τελείωμα  των  λέξεων σε αυτό το στάδιο. Συνήθως μπορούν να γίνουν κατανοητά περίπου τις μισές φορές. 

ΠΩΣ ΝΑ ΣΤΗΡΙΞΕΤΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ 

Υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να ενθαρρύνετε τα παιδιά σε αυτό το στάδιο: 

  • Μιλήστε για καθημερινές δραστηριότητες ,όπως το να τακτοποιήσετε τα ψώνια. Αυτό βοηθά τα παιδιά να συνδέσουν τη γλώσσα με τον κόσμο γύρω τους. Θυμηθείτε να αφήνετε μικρά κενά ή παύσεις ώστε το παιδί σας να μπορεί να ανταποκριθεί. 
  • Χρησιμοποιήστε αντικείμενα και χειρονομίες για να τα βοηθήσετε να κατανοήσουν οδηγίες και ερωτήσεις. Είναι επίσης χρήσιμο να δώσετε σε ένα παιδί δύο ή τρεις επιλογές, όπως, «θέλεις το αρκουδάκι ή το αυτοκίνητο;», «αυτό είναι η μύτη σου ή το πόδι σου;» 
  • Διαβάστε μαζί βιβλία. Το να βλέπετε  τις  εικόνες και να  τις περιγράφετε  είναι εξίσου καλό με την πραγματική ανάγνωση της ιστορίας.
  •  Επαναλάβετε και επεκτείνετε αυτό που λέει ένα παιδί. Εάν ένα παιδί για παράδειγμα πει «χυμό», μπορείτε να πείτε «περισσότερο χυμό», ή  « χυμό παρακαλώ» ή « ο χυμός τελείωσε». Αυτό δείχνει στο παιδί σας πώς μπορεί να συνδυάσει τις λέξεις για να φτιάξει σύντομες προτάσεις 
  • Τα παιδιά μαθαίνουν τους ήχους της ομιλίας σταδιακά. Είναι καλύτερα να πείτε ολόκληρη τη λέξη σε ένα παιδί παρά να το διορθώσετε. Τα βοηθάει επίσης εαν μπορούν να δουν το πρόσωπό σας όταν τους μιλάτε. Αυτό τα βοηθάει να παρακολουθούν και να αντιγράφουν τις κινήσεις των χειλιών σας 
  • Τα παιδιά μπορεί να απογοητεύονται όταν οι ενήλικες δεν τα καταλαβαίνουν. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε εκρήξεις. Η ενθάρρυνση ενός παιδιού να χρησιμοποιεί χειρονομίες ή να μας δείξει  αντικείμενα μπορεί να βοηθήσει. 
  • Προσπαθήστε να είστε υπομονετικοί και περιμένετε να τελειώσουν αυτό που λένε ή  αυτό που προσπαθούν να σας δείξουν. 

ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΞΕΤΕ 

Για μερικά παιδιά, η ανάπτυξη της επικοινωνίας μπορεί να είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία. Μπορεί να χρειαστούν επιπλέον βοήθεια για να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους. Θα πρέπει να ανησυχείτε εάν μέχρι τα 2 χρόνια: 

  • Καθυστερούν  να ακολουθήσουν απλές οδηγίες 
  • Δεν λένε 25 αναγνωρίσιμες λέξεις.