ΥΓΙΕΙΝΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ (ΜΕΡΟΣ Ι)

ΥΓΙΕΙΝΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ (ΜΕΡΟΣ Ι)

Οι προτιμήσεις των παιδιών μπορεί να αλλάζουν από μέρα σε μέρα.

ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΓΙΑ 1-8 ΕΤΩΝ

ΥΓΙΕΙΝΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

Υγιεινή διατροφή και  οι προτιμήσεις των παιδιών

 Οι προτιμήσεις των παιδιών μπορεί να αλλάζουν από μέρα σε μέρα. Αυτές οι αλλαγές συνήθως δεν προκαλούν ανησυχία.

 Μερικές φορές το παιδί σας μπορεί να θέλει να φάει πολύ. Είναι εντάξει. Απλώς βεβαιωθείτε ότι προσφέρετε στο παιδί σας υγιεινή τροφή. Άλλες φορές το παιδί σας μπορεί να μην θέλει να φάει τόσο πολύ. Είναι εντάξει κι αυτό. Εάν το παιδί σας δεν θέλει να φάει, πιθανότατα θα το αναπληρώσει στο επόμενο γεύμα ή ακόμα και την επόμενη μέρα. Είναι καλύτερο να μην πιέζετε πράγματα ή να προσφέρετε άλλα τρόφιμα ως ανταμοιβή, γιατί αυτό διδάσκει στα παιδιά να μην ακούν την  όρεξη τους.

Ο ρόλος σας είναι να προσφέρετε στο παιδί σας υγιεινό φαγητό και ευκαιρίες να το φάει. Εναπόκειται στο παιδί σας να αποφασίσει πόσο θα φάει – ή αν θα φάει καθόλου. Εάν το παιδί σας μεγαλώνει και αναπτύσσεται καλά, πιθανώς να τρώει αρκετά.

Ο πιο ισχυρός τρόπος για να στείλετε μηνύματα υγιεινής διατροφής στα παιδιά είναι να είστε καλό πρότυπο – δηλαδή να αφήνετε τα παιδιά να σας βλέπουν να κάνετε υγιεινές διατροφικές επιλογές κάθε μέρα. Τα παιδιά τείνουν να κάνουν αυτό που σας βλέπουν να κάνετε.

‘’ Η κοιλιά που μιλάει ‘’ και υγιεινή διατροφική συμπεριφορά

 Όταν βοηθάτε το παιδί σας να μάθει πώς η κοιλιά του «μιλάει» στον εγκέφαλό του, το παιδί σας θα αρχίσει να κατανοεί καλύτερα την όρεξή του και την πείνα του.

 Για παράδειγμα, μπορείτε να εξηγήσετε στο παιδί σας ότι ο εγκέφαλός του συνειδητοποιεί ότι η κοιλιά του είναι γεμάτη μόνο περίπου 20 λεπτά αφού το φαγητό μπει στην κοιλιά του.

Επίσης, μπορείτε να πείτε στο παιδί σας ότι η πείνα του καθορίζεται εν μέρει από το πόσο:
•    σωματική άσκηση έχει κάνει
•    φαγητό έχει  φάει τις τελευταίες δύο ημέρες.

Η προσφορά γευμάτων και σνακ σε τακτά χρονικά διαστήματα ενθαρρύνει την καλύτερη όρεξη κατά τη διάρκεια των γευμάτων.

Τα τακτικά γεύματα και τα σνακ μπορούν να αποτελούν μέρος μιας υγιεινής διατροφικής ρουτίνας.

Τρώγοντας πάρα πολύ

Όταν τα παιδιά τρώνε πολύ, τρώνε περισσότερη τροφή από αυτή που χρειάζεται το σώμα τους για ανάπτυξη και αύξηση. Εάν ανησυχείτε ότι το παιδί σας τείνει να τρώει πολύ, ακολουθήστε τα παρακάτω πράγματα:
•    Προσφέρετε μια ελαφρώς μικρότερη μερίδα φαγητού. Εάν το τελειώσει το παιδί σας, μπορείτε να προσφέρετε μια μικρή δεύτερη βοηθητικά . Αυτό δίνει στον εγκέφαλο και την κοιλιά του παιδιού σας την ευκαιρία να καλύψουν τη διαφορά, κάτι που μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να αναγνωρίσει ότι νιώθει χορτάτο με μικρότερες μερίδες φαγητού.
•    Εάν το παιδί σας δεν τρώει μέρος του γεύματος - για παράδειγμα, τα λαχανικά - αυτή είναι η επιλογή του παιδιού σας. Δεν είναι καλή ιδέα να προσφέρετε επιπλέον μερίδες άλλου φαγητού - για παράδειγμα, κρέας - για να αναπληρώσετε τα λαχανικά που λείπουν.
•    Σερβίρετε το φαγητό του παιδιού σας σε μικρότερο πιάτο. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί σας παίρνει τη σωστή μερίδα αλλά εξακολουθεί να παίρνει ένα «γεμάτο πιάτο» φαγητό.
•    Αποφύγετε περισπασμούς όπως τηλεόραση ή παιχνίδια κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί σας να επικεντρωθεί στην όρεξή του και να παρατηρήσει πότε είναι χορτασμένο.

Δεν τρώει αρκετά
Όταν τα παιδιά δεν τρώνε αρκετά, το σώμα τους δεν λαμβάνει αρκετά θρεπτικά συστατικά για ανάπτυξη και αύξηση. Εάν πιστεύετε ότι το παιδί σας δεν τρώει αρκετά ή δεν έχει όρεξη, μπορείτε να δοκιμάσετε τις ακόλουθες στρατηγικές:
•    Προσφέρετε φαγητό περίπου τις ίδιες ώρες κάθε μέρα. Εάν τα παιδιά τρώνε τακτικά γεύματα, είναι πιο πιθανό να πεινάσουν εκείνη την ώρα της ημέρας.
•    Ενθαρρύνετε το παιδί σας να τρώει περισσότερο την ώρα των γευμάτων φροντίζοντας να σερβίρετε μικρές ποσότητες στις ώρες του σνακ. Ένα μικρό σνακ μεταξύ των τακτικών γευμάτων είναι συνήθως άφθονο ως συμπλήρωμα ενέργειας, εκτός εάν το παιδί σας ήταν πολύ δραστήριο. Εάν το παιδί σας έχει πάρα πολλά σνακ ή τα σνακ είναι πολύ μεγάλα, τότε μπορεί να αισθάνεται πολύ γεμάτο πριν από ένα κύριο γεύμα.
•    Αποφύγετε να προσφέρετε στο παιδί σας μια εναλλακτική λύση εάν δεν φάει ένα γεύμα. Το παιδί σας μπορεί να μην έχει όρεξη εκείνη τη στιγμή.

Εάν ανησυχείτε για την ανάπτυξη ή τις διατροφικές συνήθειες του παιδιού σας, μιλήστε με τον, παιδίατρο.